Etiketter

Bild (3) Engelska (38) Hkk (3) Idrott (8) Lära att lära (2) MA (7) Musik (1) No (36) Portfolio (4) So (5) Svenska (27) Tyska (37)

onsdag 5 februari 2014

idrottsreflektion lektionsplanering


Det gick bra när vi planerade och i början så tänkte vi var för sig vad man kunde ha på lektionen och sen så blev det bara så att vi delade upp lektionerna genom att alla kom på var sin grej så  tyckte vi att det blev enklast så. Jag tänkte på min lektion att försöka komma på en lek som gjorde att man var tvungen att anpassa sin rörelser till leken sen så när jag tänkte ut reglerna så tänkte jag på att det inte skulle vara för många regler i och med att det var en ny lek som då kunde ha gjort att man inte hade förstått den och det hade då inte utnyttjat lektionen. Regel där om man blir rörd var man tvungen och stanna och leta passning eller skott lade jag till för att jag ville att alla skulle vara med och inte ha några soloräder genom hela plan men också använda ett till sorts försvarspel så att det inte bara blir att man ska täcka spelare men också vara lite offensiv i sitt för svar och försöka stoppa dem när de studsar. 

Jag tyckte att min lektioner men även de andra lektionerna vår grupp höll i blev lyckade genom att de förstod reglerna och vi behövde inte lägga ner så jätte mycket tid på att förklara sen så tyckte jag att alla lektionerna hade ett bra tempo och jag tyckte att allt gick som planerat och till och med så kom de på regler som gjorde leken bättre som jag inte tänkte på och inte hade planerat. Att de la till en sak som inte var planerat var för att jag kanske inte sa alla regler så tydligt att alla uppfattade men så tror jag att de bara trodde att det var så men eftersom det inte gjorde leken sämre utan enligt mig lite svårare och bättre.

Jag tycker att detta arbetsätt är bra för att man får se hur det är att hålla i lektionerna och tänka på hur det kommer bli och vad som kan vara knepigt med regler och annat men jag tycker också att man ska blanda lite med att läraren håller i lektionerna och då och då så håller eleverna i lektionerna för att när eleverna håller i det så har de ingen erfarenhet och det kan lätt bli mycket som kan tid av lektionen som framplockning och genomgång som jag tycker har hänt lite varje lektion som en elev har haft som kan ta tid av lektionen och då mindre speltid men annars så tycker jag det är bra för då kan elverna också köra det de vill och om det har en idé som de har på förslag och de får även testa på hur det är att leda en lektion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar