Etiketter

Bild (3) Engelska (38) Hkk (3) Idrott (8) Lära att lära (2) MA (7) Musik (1) No (36) Portfolio (4) So (5) Svenska (27) Tyska (37)

onsdag 25 september 2013

brödbak


Inköpslista
grova baguetter

2 msk matfett 

2 dl vatten

25g jäst

2 krm salt

2 dlt grahamsmjöl

2-3 dl  vetemjöl

till garnering 1/2 ägg och riven ost


Arbetsplanering
Degen ska var klar 13.10 och ska då jäsa till 13.20 och då ska jag sätta på ugnen och sen jobba med degen tills den släpper på bordet och sen jäsa igen till dubbla storleken innan jag penslar den och häller ost på den och medans jag väntar på jäsning och när den bakas ska jag diska och torka av.

Jag valde detta brödet för att det är nyttigare än vanligare baguetter och för att även att det är gott, Jag lade till ost för att öka smaken och få med fler delar av matcirkeln. JAg valde det också för att det är många basvaror som inte kostar så mycket.
prisberäkning
2 msk 0,74 kr
1/2 paket jäst 0,75 kr
salt 0,02 kr
grahamsmjöl 2dl1,35
vetemjöl 3dl  2,14 kr
1/2 ägg 1,05 kr
1dl riven parmesan ost 16,20 kr

totalt 24 kr 
Ekonomiskt så kostar brödet inte mycket utan bara 8 kr utan parmesanen så om man hade valt bort det hade man fått ett billigare bröd men inte med ost i hälsoperspektivet. Ur miljö perspektiv kunde jag ha valt ekologiskt och kravmärkt men det hade då resulterat i att brödet hade blivit ännu mer än det redan var.

Jag tycker att jag planerade det bra och blev klar i tid och höll min planering och hade faktiskt tid över och brödet smakade bra i slutändan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar