Etiketter

Bild (3) Engelska (38) Hkk (3) Idrott (8) Lära att lära (2) MA (7) Musik (1) No (36) Portfolio (4) So (5) Svenska (27) Tyska (37)

onsdag 31 oktober 2012

Planera måltid




Jag har sockerarter genom päronen som är bra för det ger oss kolhydrater som ger oss energi.

Jag har fibrer i grönsakerna och i spannmålsprodukterna som är bra för man blir mätt av dem och det ,minskar att man små äter mellan måltiderna. 

Jag har fett som kommer i från matfettet vilket gör att vår fettreserv byggs på som skyddar våra organ och mot kyla, och omättad fett kan kroppen inte tillverka själv så vi måste få i oss den.

Jag har protein ifrån köttet och kroppens protein är uppbyggd av 20 aminosyror men kroppen kan inte tillverka 8 av dem så dem måste vi få in i från maten och proteinet hjälper oss att bygga muskler och proteinet hjälper till att ge energi bygga upp och reparera kroppens celler, och hormoner och enzymer och delar av immunförsvaret behöver också protein för att fungera. 

Jag har A-vitamin som finns i morötterna som jag hade som tillbehör och det förbättrar ögats anpassning till skymningsseende och det ökar motståndskraften mot infektioner så vi inte blir lika sjuka.

Jag hade morötter, gul lök, päron som det var säsong för och det gjorde att dem inte behövde skeppas så långt och släppa ut så många avgaser som förstör miljön. jag lät också köttfärsblandningen sjuda som sparade på miljön genom att jag inte använde mer el än vad jag behövde, jag slängde heller ingen mat för maten vi slänger återvinns inte utan om vi bara slänger mat som är helt okej måste vi odla mer och det förstör miljön. Jag la till ett knäckebröd, ost och päron för att fylla hela matcirkeln men jag la också till morötter som tillägg för att fylla in rätt mängd av varje del för att man ska må bättre genom att man får ing rätt mängd mat för av varje del för att man ska ha en balanserad kost och jag hade frukt och grönt med för att öka intaget av frukt och grönt jag använde också flytande margarin istället frö fast margarin när jag stekte. 

Min rätt kostade 31 kronor och det är billigt för en måltid som ändå har alla matcirkelns delar och är nyttig och jag återvann varorna så andra kunde använda dem istället för att slänga dem och då slapp vi köpa mer men om jag hade valt ekologiska varor så hade det nog kostat mer för att man använder då inte bekämpningsmedel och man får en mindre skörd och ju färre det är desto mer kostar det men om man inte köper ekologiskt är det sämre för miljö för då kommer det bekämpningsmedel ut som förstör miljön. Hade jag valt blandfärs istället som kostade en och en halv krona mindre så hade jag gjort måltiden billigare

Källor: hem och konsumentkunskap åk 7-9, säsongsmat.nu och www.miljösmartmat.se

2 kommentarer:

  1. + Jag hörde inte helt vad du sa här i hkk salen med allt ljud, men utifrån det som jag hörde så verkade den vara utvecklad.

    Det var också en bra och tydlig bild av din mat för att man ser allt av den tydligt.

    - Du kanske kunde varit lite tydligare med källorna (eftersom jag inte hörde så tydligt så vet jag inte om du missade dem helt, eller inte) men du kunde ha skrivit ner dem så att man såg dem. Till exempel under filmen eller i den.

    SvaraRadera
  2. + Du har gjort en utvecklad redovisning där du beskriver dina val. Du har med källor.

    - Som Tor sa, du hade kunnat skriva ut källorna, det hade varit mycket lättare i så fall.

    SvaraRadera